Náplň práce
A. Výchovná
práca na úseku prevencie a riešenia
problémov žiakov
1. Vyhľadávanie a evidencia žiakov, u
ktorých sa prejavujú:
- výchovné ťažkosti a poruchy
správania,
- ťažkosti a poruchy v učení,
- viditeľné a skryté zdravotné
postihnutia,
- sociálne problémy.
2. Riešenie týchto problémov:
- pedagogická osveta a výmena
informácií medzi výchovným poradcom a
učiteľmi školy,
- individuálna konzultačná práca s
rodičmi žiakov, ktorí majú vývinové,
prospechové a iné problémy,
- poradenstvo pri uvedených
ťažkostiach a problémoch, spoločné
hľadanie optimálnych riešení,
- spolupráca s vedením školy a
triednymi učiteľmi pri riešení
problémových prípadov ; zabezpečenie
riešenia vypuklejších problémov so
sociálnymi kurátormi, miestnym úradom a
príslušníkmi polície,
- spolupráca s
Pedagogicko-psychologickou poradňou
Hrobákova resp.s ďalšími poradňami a
psychológmi podľa výberu rodičov,
- koordinácia práce triednych učiteľov
v oblasti vyhľadávania problémových
žiakov a spolupráca pri získavaní
súhlasu rodičov na psychologické
vyšetrenie
- zabezpečenie písomnej dokumentácie
potrebnej k odoslaniu na PPP od rodičov
a triednych učiteľov, sprostredkovanie
priameho kontaktu so psychológom, PPP a
pedopsychiatrom,
- sledovanie vývinu žiakov, pomoc pri
realizácii psychológmi odporúčaných
vplyvov a postupov ako v školskom, tak
aj v domácom prostredí,
- na návrh PPP zabezpečiť všetky
potrebné materiály a písomnosti
nevyhnutné pre prestup žiakov na iné
školské zariadenia resp. ich preradenie
do špeciálnych tried a škôl.
3. Poradenská práca s učiteľmi a
ostatnými pracovníkmi školy:
- pravidelné prenášanie poznatkov v
oblasti výchovného poradenstva získaných
na stretnutiach výchovných poradcov, z
nových výskumov publikovaných v odbornej
literatúre, na pracovných poradách a v
každodennom styku s kolegami,
- doplňovanie knižnice o novinky
pedagogicko-psychologickej literatúry a
propagácia ich využívania pri práci so
žiakmi s výchovnými alebo vzdelávacími
problémami a ich rodičmi.
4. Poradenstvo pri ďalšom rozvíjaní
nadania, tvorivosti a talentu ostatných
žiakov:
- úzka spolupráca s triednymi učiteľmi
a ostatnými vyučujúcimi,
- sledovanie zapájania sa nadaných
detí do súťaží.
B. Práca na
úseku výchovy k voľbe povolania a
profesionálnej orientácie žiakov
1. Spolupráca s
triednymi učiteľmi, ostatnými vyučujúcimi
a rodičmi
- pri výchove žiakov k správnemu
sebavedomiu a usmerňovaní k voľbe
vhodného povolania,
- pri oboznamovaní sa žiakov s
povolaniami od 5.ročníka,
- individuálnou poradenskou a
konzultačnou činnosťou oboznamuje žiakov
a rodičov s aktuálnymi zmenami v oblasti
profesionálnej orientácie,
- formou psychologických testov k
voľbe povolania resp. zabezpečením ich
realizácie pomáha pri rozhodovaní pri
výbere vhodnej strednej školy,
- vedie evidenciu žiakov končiacich
školskú dochádzku v ZŠ a spracúva
podklady a prehľady o profesionálnej
orientácii žiakov,
- poskytuje pravidelný servis
informácií a zabezpečuje prenos
informácií zo stretnutí výchovných
poradcov, zo stredných škôl a rôznych
inštitúcií,
- pripravuje podklady a realizuje
kompletizáciu vstupných dokladov žiakov
končiacich školskú dochádzku v ZŠ,
- zodpovedá za predloženie prihlášok
riaditeľovi školy v súlade so záväznými
a vyhláškami danými termínmi a sleduje
ich včasné odoslanie na stredné školy,
- v prípade neprijatia žiaka na
strednú školu pomáha pri reorientácii
žiaka a zabezpečení odoslania novej
prihlášky na školu, kde je možnosť
prijatia,
- kompletizuje prehľady o umiestnení
žiakov a na požiadanie riaditeľa školy o
nich informuje pedagogickú radu a
predkladá na príslušné orgány,
- za svoju prácu zodpovedá riaditeľovi
školy.
2. Spolupráca so
špecializačným tímom školy
Výchovný poradca zabezpečuje koordináciu
práce členov špeciálneho tímu odborníkov,
dbá o jednotné pôsobenie všetkých
pracovníkov podieľajúcich sa na výchove
žiaka, sleduje spoluprácu s rodičmi, snaží
sa o rozširovanie informovanosti rodičovskej
verejnosti o možnostiach spolupráce s
odbornými pracovníkmi. Prenáša všetky nové
poznatky z danej problematiky do
pedagogického zboru a medzi rodičov.
|
|